Wiskunde

Inzicht. Daar draait het om. Het gevoel het te begrijpen, te weten hoe het zit. Het gevoel te weten hoe de puzzel eruit ziet als ie af is, of dat gevoel niet hebben en toch durven te beginnen met puzzelen.

en daarna….

de uitwerking. Het programma afdraaien wat er nodig is om de som op te lossen. Gestructureerd en netjes. Wat wordt er bedoeld met het verhaal in de som? De bijbehorende formule opschrijven. Opschrijven wat je al weet en wat nog niet. De formule invullen. De formule uitwerken en het antwoord uitrekenen. Het (misschien inmiddels rauwe, betekenisloze) antwoord bekijken en het interpreteren binnen de context van de vraag. En dan antwoorden. Van verhaal, naar formule, naar het antwoord in het verhaal…

Als docenten proberen we de leerlingen te helpen om te komen tot het inzicht dat nodig is bij vakken als Wiskunde. We proberen de stof zo simpel en praktisch mogelijk uit te leggen en deze te plaatsen in een context die aansluit bij de beleveningswereld van de leerling.